The Ugly Duckling:
– Det hela började med en fantasiskiss av en svan (svanen i förgrunden) som jag blev väldigt förtjust i, kanske bottnar det i en gammal ”synd”. I tjugoårsåldern gjorde jag nämligen en målning som fick namnet ”Den deppande svanen”. Gud vet var den finns idag. För att betona min svans sårbarhet placerade jag honom, hursomhelst, närmast betraktaren – omgiven av två andra vackra svanar. Den ena dyker till och med för att undvika att konfrontera den. Med svanen placerad i ledande position vill jag även framföra budskapet att utseendet inte spelar någon roll och att man alltid ska vara sig själv, oavsett. När jag senare stod där, med vad jag då trodde var en färdig målning, fick jag en ingivelse. Jag kände att något fattades, och att något mer behövde hända i bilden. Den vita färgen som ser ut att rinna ner över målningen blev därför kronan på verket och utgör en symbol för vad jag anser om diskussionen kring mobbing; den borde suddas ut och vara överflödig.
Grafiskt blad i begränsad upplaga
Tony Nilssons kreativa process handlar om att följa instinkt framför logik; en experimentell sådan där formerna styrs av känslor som uttrycks och ges utrymme. Till skillnad från andra konstnärer, vill han däremot inte placeras i en viss kategori utan vara fri att skapa på sitt eget sätt, oavsett hur det sedan tar sig uttryck. The Ugly Duckling är ett pigment print och säljs på Noagallery.se i en limiterad upplaga om 250 exemplar, där varje grafiskt blad är numrerat och signerat av konstnären. Storleken på motivet är 45 x 45 centimeter utan ram. Du hittar originalmålningen The Ugly Duckling (original) här.